donderdag 7 juni 2012

Brussel is onze hoofdstad . uit

Brussel is onze hoofdstad, punt uit, dat zei de Minister President Kris Peeters deze week. Iedereen die goed opgelet heeft in de les aardrijkskunde, kan hem gelijk geven. Alleen voelen we in België vaak niet aan dat Brussel echt een hoofdstad is, niet alleen van ons landje, ook van het grote Europa. Onze blikken gaan nog iets te vaak naar Parijs, Londen, Madrid. Toch is Brussel ook een trekpleister voor de rest van de wereld. En daardoor krijgt Brussel in de komende jaren te kampen met een tekort aan hotelkamers. De laatste acht jaar is het aantal overnachtingen met 2,8 procent per jaar gestegen. De voorbije twee jaar bedroeg die groei zelfs 6,9 procent. Brussel ligt goed in de toeristische markt. Ook als congresstad is Brussel uitgegroeid tot aan de top. 
Tussen 2003 en 2011 steeg het aantal overnachtingen met 2,8 procent per jaar tot 5,9 miljoen. De laatste twee jaar bedroeg de groei telkens 6,9 procent. Enkel in 2009 gingen de Brusselse hotels door een kleine dip. Tussen 2010 en 2012 kwamen er al 957 kamers blij.
Ook worden oudere hotels gerenoveerd, zoals het Sodehotel in Sint-Lambrechts-Woluwe en het hotel Astoria. De meeste Brussels hotels zijn in handen van Europese groepen. Slechts 19 procent heeft een Belgische eigenaar.
Evenementen bureau
Brussel is onze hoofdstad, punt uit! Een mooie slogan om de stad in de top 20 te leiden van de internationale congressteden. Naast de hotelkamers worden ook seminarie-ruimtes gepland. Dit om de big business van de meeting-industrie aan te zwengelen. Nu blijven de congressen in onze hoofdstad beperkt tot kleine en medium grote evenementen door het ontbreken van een groot congrescentrum. Meetings, congressen en beurzen ondersteunen professionele, onderzoeks-, technologische en academische ontwikkeling van een regio. Ze zijn perfecte vehikels voor ‘business development’van de stad, helpen bij het bouwen van internationale netwerken en bij het overbruggen van culturele en sociale verschillen. Het uitbouwen van de congrescapaciteit is economisch big business. Deelnemers aan congressen zijn naast de congresuren ook toeristen. Brussel als congresstad verkoopt niet alleen kennis. Meeting-industrie schept banen, brengt extra belastingen op door de dienstenservice en verbetert de infrastructuur, openbaar vervoer ed. Als congressen en seminaries hand in hand gaan met cultuur is ook dit nog eens een meerwaarde en heeft dit een invloed op toekomstig privébezoek. Congressen zijn een uitstalraam voor lokale producten en diensten. Bijeenkomsten creëren toegang tot professionele ontwikkeling.

1 opmerking: