vrijdag 26 oktober 2012

Virtuele assistenten



De arbeidsmarkt ligt onder vuur. De duizenden families van Ford en omgeving die de sluiting te verwerken krijgen, kunnen alle steun gebruiken. Jaren van werken en toewijding vallen in het niet, bij de sluiting van ‘hun fabriek’. Optimisme is misschien wel een mooie boodschap maar in deze tijden kan die neigen naar cynisme of naar een koude raad waar deze mensen nu geen boodschap aan hebben. En toch… de redactie zocht lichtpunten en kan niet bij de pakken blijven zitten terwijl beleidsmensen verstrikt raken in de pijlen die ze naar elkaar schieten en voor de rest met hun armen gekruist blijven zitten staren naar de lucht, de clouds, alsof daar de oplossing uit zou vallen. Nader beschouwd is dat misschien niet eens zo een slecht idee.

Deze morgen hoorde ik op Radio 1 een positieve noot van een outplacement manager. Hij werkte mee aan andere grote sluitingen, zoals Renault. ‘Een sluiting is een tragische ervaring, maar er kan ook iets uit groeien. Nadenken over wat je wil doen met de rest van je leven. Je leven zelf in handen nemen. Doen wat je graag doet, je heroriënteren. Het kan een kans zijn in het leven die je kan aangrijpen met beide handen.’ En dan volgt automatische het magische woord dat men tegenwoordig aan de Europese arbeidsmarkt wil koppelen: flexibiliteit.
Europa roept al een tijd op voor meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Dit wordt door de vakbonden afgedaan als weer een eis van de werkgevers dat naar slavernij ruikt. Waar blijven ze het vandaan halen? Flexibiliteit en creativiteit zijn juist de troeven van de nieuwe millenniumgeneratie. Door de globalisatie en de goede opleiding die we in België genieten, ligt heel de wereld voor ons open.
In Buenos Aires, Argentinië, ging de redactie praten met een Nederlander die een VA opstartte, Virtual Job Assistance. Hij werkt vanuit Buenos Aires voor bedrijven in Nederland en België. Zijn medewerkers komen ook uit deze landen, assistenten die op het einde van de wereld hun diensten aanbieden aan bedrijven in de regio der Lage Landen. Flexibiliteit op de werkvloer is niet alleen een troef voor werkgevers, leer ik uit dit gesprek. Ook werknemers kunnen als zelfstandige de wereld rondreizen met in hun backpack een laptop, i- en andere phones. Hun inkomen loopt binnen op de bankrekening van hun ‘thuisland’ dat ze voor een tijd achter zich laten. Het lijkt een sprookje, volgens Lennart is het hard werken, net zoals je op een kantoor zou doen aan de oevers van de Maas en de Schelde. ‘Het vraagt vaak meer discipline om achter je laptop te kruipen en te werken, terwijl je in Cuzco de zon ziet opgaan. Deze VA's zien ze wel opgaan daar in Cuzco, terwijl hij als bediende in een kantoortje in Den Haag of in Eigen-Brakel er enkel van kan dromen.’ Lennart biedt een service aan die zowel voor de werkgever als voor de virtuele werknemer het voordeel heeft van uitgesproken vrijheid. Leven om te werken en werken om te leven, krijgt bij de VA's zijn volle betekenis. De troeven voor de werkgevers zijn dat ze met mensen kunnen werken die door het reizen een open blik kregen, levenservaring opdeden, mensen die met hun twee voeten in de wereld staan, en dit alles voor een factuur dat je in Nederland en België handig bij de boekhouding steekt, zonder verder hoofdbrekens over sociale lasten. Het andere voordeel, in het geval van Lennart, is het tijdsverschil. Als er een vraag op het einde van de dag uit Nederland of België in Argentinië toekomt, ligt het resultaat ’s morgens op het bureau klaar om de vergadering van 10 u voor te bereiden. ‘Met onze assistenten kan je kantoor 24 op 24 actief zijn, zonder dat je daar extra voor betaalt,’ aldus Lennart,’een opzoeking of oplossing voor een probleem dat nog dringend moet gebeuren bij het sluiten van het kantoor in Europa voor de vergadering van de volgende dag, wordt uitgevoerd door onze mensen in Argentinië terwijl ze in Europa in de avondfile staan.’
De virtuele assistenten bieden een waaier van diensten aan. Opzoekingen over producten, wetteksten, een compilatie voor een voorstelling van een nieuw product, het uittypen van teksten, het samenvatten van een dossier… Zij staan direct en dagelijks in contact met hun opdrachtgever in Europa door middel van Skype, VOIP of andere technische snufjes. Bestanden worden doorgeven via de cloud programma’s. ‘Er is zelfs een grote werkcontrole mogelijk, als onze klant dit wenst,’ legt Lennart uit, ‘er bestaan programma’s die snapshots nemen op verschillende tijdstippen om te zien wie er voor de laptop zit, of die de toetsen activiteit meten enz. Niet dat ik hier al gebruik heb van gemaakt, tot hiertoe heeft niet één opdrachtgever hierom gevraagd, onze medewerkers werken professioneel genoeg dat het nog niet nodig is geweest, maar het is mogelijk.’
Flexibiliteit op de arbeidsmarkt, een troef voor jonge creatieve mensen die de wereld willen zien en toch als actieve bevolking door het leven willen gaan. Wat vakbonden hierbij kunnen leren is dat het niet ten koste hoeft te gaan van de werknemer, het is eerder de werkgever die er nog wat moeite mee heeft. ‘Onze diensten zijn moeilijk commercieel te maken,’ zegt Lennart ons. ‘Zeker op afstand, ik zit dan ook in Argentinië. Het is hard werken om bedrijven over de brug te krijgen en hen het nut te laten inzien van een VA. Ik weet eigenlijk niet goed waar het misgaat. We hebben niets dan troeven. De opdrachten die we uitvoeren, worden positief onthaald. Ik werk met heel professionele mensen.’
Misschien is het de verandering, het nieuwe, misschien is het een soort van jaloezie dat medewerkers ergens in de Andes zitten en de ‘baas’ op kantoor moet blijven om de zaak draaiende te houden. Toch een open kans voor velen die nu met hun handen in het haar zitten: pak je koffer, zwier je laptop in je rugzak en sla een nieuwe weg in, je eigen weg.

Nog wat details over Virtual Assistant of VA:
- zelfstandigen die vooral werk leveren - op vlak van professionele administratie, technische assistentie of creatief en sociaal - voor hun klanten, vanuit een 'home office', ttz thuis of onderweg. 
- VA's zorgen voor het verkleinen van de CO2-voetafdruk, de files waar zij niet inzitten en andere logistieke problemen. 
- Klanten betalen 100% productief werk, de werkrelatie is zoals bij elke zelfstandige, voor een omschreven werk en betaling tegen factuur. 
- Beginnende bedrijven, KMO's of andere zelfstandigen zijn geknipte klanten voor een VA. Door het gebruik van VA's wordt de loondruk verlaagd. Terwijl het een win-win situatie is voor beide partijen. In de rest van de wereld wordt dit systeem 'fly-in, fly-out' genoemd.
- Technische snufjes die gebruikt worden door VA's: laptop, email, internet, phonecall conferenties, iphone, cloudsprogramma's...
- Ervaringen die het vaakst gevraagd worden - min 5 jaar - zijn: administratie, legale medewerkers, office managers, informatie techniekers, receptionist, medisch secretariaat, sociale medewerkers, enz.
In landen waar VA's al meer ingeburgerd zijn, stromen deze virtuele medewerkers vaak door tot in het kader van het bedrijf waar ze geregeld mee werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten